Selecteer een pagina

case

Whitepaper wendbare zorgorganisatie

door | 1 sep 2019

Een wendbare zorgorganisatie zijn, brengt veel voordelen met zich mee. Ze zijn klantgerichter georganiseerd, ontwikkelen vernieuwende producten & diensten en scoren een hogere medewerkers tevredenheid. Bovendien kunnen ze makkelijker groeien, kosten laten dalen en onder de streep meer winst maken. Welk managementteam wil deze voordelen nou niet? Hoe word je een wendbare organisatie? In deze whitepaper laten we zien hoe de [RETHINK] methodiek het transformatieproces in gang zet. Maar pas op, zo simpel is dit niet.
Een Agile organisatie

Als je de artikelen op de verschillende managementwebsites bekijkt, lijkt het wel of iedere organisatie ‘wendbaar en lenig’ moet worden. Het gevleugelde woord daarbij is ‘Agile’. Of te wel, je moet een ‘Agile’ organisatie worden. Maar ben je dat als het projectteam volgens Scrum werkt? Als in de projectkamer een Kanban bord wordt ophangen? De processen in een LEAN-sessie worden verbetert? Wanneer er zelforganiserende teams worden geïntroduceerd? Of als er maandelijkse klantsessies komen om de klantbehoefte te onderzoeken met elkaar?


Helaas, een wendbare Agile organisatie word je niet zomaar. In de afgelopen jaren hebben wij, als Design for Care, hier voortdurend onderzoek naar gedaan. Wij hebben een praktische aanpak ontwikkelt en getest bij zorgorganisaties om een wendbare organisatie te worden. Onze stapsgewijze methodiek [RETHINK] laat je opnieuw kijken naar je ambities, je strategie, de primaire processen, je huidige dienstverlening en de inrichting van de (zorg)organisatie. Het blijft niet bij observeren, we gaan er ook pragmatisch mee aan de slag. Vanuit de ervaringen in de praktijk hebben we de methode aangevuld met succesfactoren en tips/richtlijnen bij de inrichting van een op [RETHINK] gebaseerde, wendbare (zorg)organisatie.

Ik ben heel blij dat we Design for Care erbij hebben gehaald. Het heeft gezorgd voor een nieuwe werkwijze, die wat mij betreft veel navolging gaat krijgen binnen Siza. Dankjewel!

Wij helpen je op weg

Design for Care helpt om de eerste stappen naar een toekomstbestendige, wendbare organisatie te zetten. We delen onze Agile filosofie en onze manier van werken. Om te kunnen veranderen moet je jezelf eerst bewegingsruimte gunnen. Ervaar de Agile mindset, experimenteer met nieuwe tools en werkwijzen. Werken vanuit het Agile gedachtegoed is het meest vruchtbaar voor vraagstukken waarin veel ontdekt, bedacht en geleerd moet worden. De huidge tijd vraagt om een andere wijze van analyseren, denken en creativitief vermogen. Je kunt niet alleen blijven vertrouwen op deskresearch, Excel en puur denkwerk. in deze onzekere tijden, kun je hiermee als MT-team, geen verantwoorde strategische beslissingen meer nemen.

Start vandaag nog met het (her)formuleren van de ambitie op de toekomst. Schets de routekaart, stel doelen, maak keuzes en ontwikkel de strategie om er te komen. Richt een multidisciplinair designteam op en leg ze de problemen voor. Geef kaders aan én de vrijheid aan het designteam om er op te reageren en met oplossingen te komen. Ondertussen blijf je flexibel in de uitvoering.

De [RETHINK] methode

Design for Care ontwikkelde de [RETHINK] methode specifiek voor de zorg. De toolkit is uitgebreid getest in de praktijk. [RETHINK] staat voor het opnieuw nadenken over de zorg dienstverlening. Niet inhoudelijk, maar juist op organisatorisch niveau. We werken niet voor jou, maar MET jou. Samen ontwerpen we slimmere en snellere processen met passende ondersteunende technologie. De methode [RETHINK] is een procesaanpak gebaseerd op het gedachtegoed van het Agile Manifesto, Lean, Design Thinking, Service Thinking, praktijkervaring en een flinke dosis verander- en bedrijfskunde. De methode is opgebouwd uit proceskaarten, toolsets, canvassen, spellen en andere ondersteunend materiaal.

Het cliëntgericht inrichten en implementeren van een ECD vanuit Agile denken geeft een nieuwe dynamiek. Met resultaten die waarde toevoegen aan het leven van de cliënten, het werkgeluk van de medewerkers en de bedrijfsbelangen van de zorgorganisatie zelf. Niet voor niets luidt onze slogan: Design for Care vernieuwt zorgorganisaties van binnenuit. Want daarin geloven wij als Design for Care.

Hoe ondersteunt Design for Care bij [RETHINK]-based trajecten?

Wij zijn overtuigd dat dit soort transformaties alleen kunnen plaatsvinden binnen een gehele eco-systeem. Want de noodzakelijke veranderingen vinden alleen plaats als het gehele systeem in beweging komt, niemand uitgezonderd. Voor ons betekent dat we werken binnen de verticale organisatielijn: van het managementteam tot en met de medewerkers in het primaire proces. Als Design for Care hebben wij hierin ruime ervaring en werken daarbij samen met een vast netwerk van professionals.

Wilt u de gehele whitepaper ontvangen?
Loading...
Koffie?

In de komende maanden ga ik in gesprek met mensen waarmee ik heb samengewerkt. Samen bespreken we de whitepaper onder genot van een goede kop koffie. Dat gaat vast leiden tot nieuwe inzichten. De highlights uit de gesprekken zal ik delen op mijn Linkedin profiel. Mocht je ook in gesprek willen, neem gerust contact met mij op: robert@designforcare.nl

Meer cases lezen

Wij bellen jou.

Laat je contactgegevens achter, dan bellen wij jou zo spoedig mogelijk terug!

1 + 4 =

Of jij belt ons!

Je kunt Minke & Susanne, onze front office team, elke week tijdens kantooruren bereiken!

+31 (0)85 4019856
frontoffice@designforcare.nl

Of kom langs!

Design for Care

Euclideslaan 60
3584 BN Utrecht

Of doe het digitaal!

5 + 6 =

Design for care