Menig cliënt, maar ook z’n verwant, zou heel graag meedoen binnen onze werkwijze RETHINK. En ja, dat zeker mogelijk. In het afgelopen jaar hebben we dat met elkaar verder verfijnd. En de werkvormen rondom de 4 stappen van RETHINK verdiept en verbetert. Cliënten kunnen nu samen hun cliëntreizen uitvoeren, analyseren problemen, verbeterpunten definiëren, hun dromen in beeld brengen. En presenteren de resultaten hiervan aan het designteam en MT-team.
Opbouw
Inleiding; gezamenlijke taal en symbolen definiëren bij aanvang; werkvormen oefenen als ook presenteren; eigen vraagstukken of die van het designteam ter hand nemen; onderzoeksopdracht vertalen in materiaal, instructie en korte films; eigen designteam opzetten; aan de slag; onderzoek doen; de resultaten delen met elkaar; presentatie aan het designteam inclusief aanbevelingen;
Optioneel
Elke variant kan uitgebreid worden met een 3-4 gangen diner. Liefst doen we dat op een dagbestedingslocatie van jullie zorgorganisatie.
Wat gebeurt er als je zorgprofessionals hun eigen problemen gaan oplossen? Daarvoor is niet zoveel nodig, hoe gek dat misschien ook klinkt. Voorwaarde 1 is een inspirerende werkomgeving en voorwaarde 2 ‘anders te leren denken en doen’ met behulp van de methode RETHINK. In 4 duidelijke stappen gekoppeld aan duidelijke werkvormen ontstaat dynamiek en nieuwe energie. Binnen enkele uren zijn de eerste contouren al duidelijk van mogelijke oplossingen.
Opbouw
Inleiding; aanscherpen van de vraagstukken; van probleem onderzoek naar probleem oplossen; achtergrond RETHINK; in 4 stappen naar een oplossing toewerken; de kracht van een designteam; ieders talent; concepten ontwikkelen; prototypes bouwen; pitch schrijven; presenteren; verbeterpunten benoemen; presentatie aan opdrachtgever.
In een zorgorganisatie waarin veel veranderingen plaatsvinden is de rol van teamleider niet altijd even gemakkelijk. Aan welke touwtjes trek je nog wel en waar geef je meer ruimte? Of ga je minder gaan managen en meer coachen als teamleider? Want de prioriteiten worden steeds meer pas onderweg bepaald. En hoe flexibel ben je dan nog? Jijzelf maar ook de teams. En wat betekent nu precies als de methode RETHINK wordt gebruikt bij het inrichten, implementeren en borgen van bijvoorbeeld een ECD?
Opbouw
Inleiding; beginselen wendbare zorgorganisatie en Agile; achtergrond RETHINK en waarde van Design Thinking; Problemen aanpakken met LEAN; krachtig multi-disciplinair (design)team; hun werkwijze en terugkoppeling; wat betekent ‘anders leren denken en doen’ voor een lijnorganisatie en de (locatie)teams; van managen naar coachen als teamleider; de ondernemende zorgprofessional.
Ja, alles verandert dat is geen vraag maar een feit. Niet alleen binnen de zorgorganisatie zelf maar juist ook daarbuiten. Hoe wordt hierop geacteerd als MT? En op welke manier wordt dat aangepakt? Binnen welke kaders en principes gebeurt dat dan? Wat als het aantal beslisfactoren toeneemt? Hoe ga je daar dan mee om vervolgens? Wordt de uiteindelijke oplossing ook gedragen door eenieder? Of blijft iedereen het gevoel overhouden dat het misschien ook anders kan. Design for Care vindt van wel. En neemt het MT-team graag mee in onze denkwereld, maken zo kennis met onze werkwijze en hoe wij strategische vraagstukken analyseren. Om zo komen met verrassende oplossingsrichtingen.
Opbouw
Inleiding; verschillende oplossingsstijlen; het strategische vraagstuk van vandaag; aan de slag met elkaar; achtergrond RETHINK; vergroten van aanpassingsvermogen; anders leren denken en doen; steeds veranderde context; waarde prognose neemt af, ga meer experimenteren; de kosten van niets doen; beginselen wendbare zorgorganisatie; wat hebben Agile, Lean en Service Design Thinking met elkaar gemeen?
We geven deze basis workshop aan teamleiders, projectleiders en bevlogen medewerkers werkzaam in de care (zoals VG, GGZ, Jeugd, Ouderen) maar ook cure.
Wat kun je verwachten in onze workshop?
Samen met Monique van Oosterhout, werkzaam bij zorgorganisatie Siza, hebben we deze, praktijkgerichte, workshop ontwikkeld. Robert en Monique werken al 3 jaar samen. Monique richt zich op Lean, Scrum en Agile/Lean teamontwikkeling. En Robert richt zich op op Organisatieontwikkeling, Agile, Service- en Design Thinking. Samen vormen ze een energiek team met aanstekende humor en veel passie.
De workshop wordt gegeven op een locatie binnen jouw zorginstelling. Tegen een meerprijs kunnen we ook een inspirerende locatie in NL/België vinden voor je.
Het gestructureerd, maar wel visueel, in kaart brengen van het primaire proces van een zorgorganisatie helpt o.a. bij het inrichten van een ECD. In deze training maak je kennis met onze Rethink toolbox die we inzetten tijdens de projecten. En vertellen we over de achtergrond van ons ontwerp-lab. Maar het gaat vooral om je leren hoe je
Opbouw (6 dagdelen)
Ontwerpuitdaging formuleren met de opdrachtgever; voorbereidende opdracht designteam; achtergrond en voorbeelden personas; idem klantreizen; oefeningen; interviews met cliënten; uitwerken persona en customer journey en visueel contextmapping verslag; evaluatie.
Een belangrijk onderdeel binnen onze Rethink werkwijze is het maken van personas en cliëntreizen (customer journeys). Nadat je bekend bent met de doelgroep(en) wordt dit visueel vastgelegd in persona. Daarmee wordt het huidige proces in beeld gebracht die cliënten af leggen, bijvoorbeeld als ze in-zorg worden genomen. Tevens worden alle contact momenten (touchpoints) in kaart gebracht. En ook de verbeterpunten die met de personas worden besproken. Training kan gegeven worden als kennismaking (2 dagdelen) of aan de hand van vraagstuk (6 dagdelen)
Opbouw ( 6 dagdelen)
Ontwerpuitdaging formuleren met de opdrachtgever; voorbereidende opdracht designteam; achtergrond en voorbeelden personas; idem klantreizen; oefeningen; interviews met doelgroep; uitwerken persona en customer journey; verbeterpunten in beeld brengen; presentatie opdrachtgever; evaluatie.
Inleven in het vraagstuk van de doelgroep(en) gaat alleen door je 101% in te leven in hun leefwereld. Denk hierbij aan observeren, dagboekjes, fotokaarten, post-it met vragen, etc. Je zult verbaast staan welke diepgaande inzichten je zo op doet. Aannames vooraf verdwijnen als sneeuw voor de zon. En ruil je in voor werkelijke, en latente, cliëntbehoeftes. Maar ook verlangens die de doelgroep heeft over toekomstige producten dan wel dienstverlening. In 2 dagdelen worden je skills vergroot.
Opbouw
Ontwerpuitdaging formuleren met de opdrachtgever; voorbereidende opdracht designteam; achtergrond contextmapping; technieken om dieperliggende kennis en waarden van cliënten naar boven te halen; oefenen met casussen; uitwerken onderzoeksresultaten en visueel contextmapping verslag; evaluatie.
Menig lastig vraagstuk is al van alle kanten bekeken en bediscussieerd. We kennen elkaars standpunten maar het blijft een terugkerend probleem. Wat doe je dan? Neem je vraagstuk mee en wij gaan er samen mee aan de slag. Brengen zo extra denkkracht in en benaderen het eens anders deze keer. Met als resultaat vernieuwde oplossingsrichtingen en technieken voor creatief denken.
Opbouw (2 dagdelen)
Vraagstuk bespreken; hoe neem jij de wereld waar?; toenemende complexiteit van vraagstukken; wat is creatief denken, de 4 P’s en wat doet dat met je brein; wisselen van perspectief; de kracht van co-creatie in een Agile-setting; creatief leiderschap & test; aan de slag; oplossingsrichtingen creëren; evaluatie.
In ons mobiele, op jouw locatie, ontwerp lab nemen we het team mee in ons denkmodel Rethink. In 3 dagdelen helpen we jullie om te gaan vernieuwen vanuit de behoefte van de cliënten en medewerkers. Hun vraagstuk wordt de ontwerpuitdaging. En samen ontwerp je oplossingsrichtingen met impact.
Opbouw
Ontwerpuitdaging formuleren met de opdrachtgever; voorbereidende opdracht designteam; inleven in het vraagstuk, verdiepen en toetsen bij de doelgroep; concept ontwikkelen en storyboard maken; pitchen voor doelgroep(en); verbeteren en komen tot prototype; presenteren aan doelgroep en opdrachtgever; visueel verslag en evaluatie.