Selecteer een pagina

Goede mondzorg voor iedereen, in vijf dagen

door | 17 mei, 2018

Mensen met een verstandelijke beperking, zorgaanbieders, design thinkers én het bedrijfsleven sloegen tijdens de eerste landelijke VG Hackathon van 9 t/m 13 april 2018 de handen ineen om innovatieve zorgoplossingen mogelijk te maken die echt passen. Design for Care was daarbij.

Een dreamteam van Abrona, zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking in Provincie Utrecht, werd vlot gevormd: Angela Meijers (ambulant persoonlijk ondersteuner), Ashley Pino (recruiter) Anneke Abbing (persoonlijk ondersteuner), Arina van Donselaar (beleidsadviseur), en Niels de Linteloo (ICT medewerker),  Hidde Wieringa (begeleider B), Stefan Nieuwenhuizen (cliënt, woonachtig bij Abrona), Bart van Leeuwen (chief development officer bij Six Fingers) en Robert Rietveld, (strategic designer bij Design for Care) gingen de uitdaging aan.

Ter voorbereiding gaf de organisatie de deelnemers de tip te zorgen voor een goed humeur, dito wandelschoenen en vooral uitgerust aan de start te verschijnen.

Op maandagochtend waren de teamleden nog onbekenden voor elkaar. Onze opdracht was vooraf geheim. Vijf dagen later presenteerden wij onze oplossing en stuiterden met de tweede prijs, €10.000,- en een waanzinnig teamgevoel rijker naar huis. Wat een resultaat!

Van beperking naar versterking

Maandagochtend werd eindelijk de opdracht onthuld. Het bleek een schilderij van een gebit; team Abrona kon aan de slag. De probleemstelling bleek precies in ons straatje te passen; 80% van de mensen met een verstandelijke beperking heeft mondproblemen. Zo erg, dat ze als gevolg hiervan soms zelfs in het ziekenhuis belanden en onder narcose behandeld moeten worden. Deze problemen kunnen ook leiden tot gedragsproblemen. Hoe gedraag jij je als je dagenlang kiespijn, of pijn aan je mond hebt? Nou? En toch was dit probleem tot nog toe een ondergeschoven kind.

Tòt de VG-hackathon van april 2018.

Het dreamteam van Abrona leerde mede dankzij Design for Care gebruik te maken van de kracht van Design Thinking: direct denken vanuit het gezichtspunt van de cliënt, echt meteen vanaf dag één. Dus niet nodeloos het probleem blijven analyseren, maar verrassen met verschillende oplossingsrichtingen en daadwerkelijk de cliëntvraag oplossen.

“Gehandicaptenzorg loopt, op het gebied van technologische ontwikkelingen, achter op ziekenhuiszorg,” vertelt dreamteamlid Angela, “technologie scheelt ons tijd en geeft ons meer gelegenheid om naar mensen te luisteren etc. We willen graag meer tijd om de talenten van de mensen te helpen ontwikkelen.”

In haar praktijk merkt zij ook vaak dat tandenpoetsen een enorme opgaaf is. “Bovendien, hoeveel weet jij over poetsen en gebitsverzorging? Probeer het maar eens bij een ander te doen, bij een volwassene, of een onwillige. Er is weinig kennis over hoe dit praktisch te doen,” licht zij toe.

Team Abrona werkte goed samen en bleef consequent vanuit de cliënt denken. En dat leverde een prachtige oplossing op: KIT, een technologische tandenpoetshulp met auditieve en visuele ondersteuning, waardoor cliënten precies zien en snappen waar ze moeten poetsen. Zelfstandig en zonder begeleiding.

Met behulp van KIT, heeft een cliënt binnen twee minuten zijn mond goed gepoetst. Een lampje schijnt op de plek in het gebit, waar hij poetsen moet; een stem legt uit wat hij ziet en wat hij dus moet doen. Hij hoort en ziet wat te doen, waardoor hij deze (visuele) instructie kan vertalen naar zijn eigen bewegingen tijdens het poetsen. Een mooi bijeffect is, dat zijn gevoel van eigenwaarde ook stijgt, omdat hij dit zelfstandig doet.

“En om het nog leuker te maken hebben we er een game bij gemaakt”, legt Angela uit.

KIT levert een besparing op

Deze poetshulp zal geen geld kosten, maar juist besparen.

Op dit moment zijn wij € 950,- per jaar per persoon kwijt aan tandheelkundige zorg.
Naar verwachting besparen we € 365,- per persoon per jaar als we KIT inzetten.

We gaan een 3-D-prototype laten ontwikkelen. Een aantal partijen heeft al interesse getoond.

Het dreamteam stuitert een week na afloop van de hackathon nog na. “De Abrona-cliënten vonden het ook fantastisch, ze reageerden heel blij op dit idee”, vertelt Angela. “Hierdoor zijn collega’s ook opgetogen geworden over andere technologische oplossingen. We deden het altijd al wel goed, maar het kan beter en ook nog leuker, zowel voor de cliënt als voor de medewerkers” besluit Abrona’s enthousiaste Angela.

Een gezonde organisatie is in staat om constant mee te veranderen met haar omgeving en in te spelen op trends en kansen, zeggen wij wel eens.

Benieuwd wat design thinking voor jouw (zorg)organisatie kan betekenen? We kunnen uw medewerkers hiermee laten kennismaken in de vorm van een presentatie, workshop of zelfs teambuildingsdag. We denken daarin graag mee met u en garanderen dat het niet bij denken alleen blijft!

 

Meer cases lezen