blog

Zorgorganisatie toekomstvaardig organiseren

door | 1 sep 2019

Bestaande businessmodellen van zorgorganisaties staan onder druk. De zorgsector ervaart een veranderende zorgvraag, krimpende budgetten, hoog ziekteverzuim en kent een personeelstekort (o.a. fors verloop, onvervulde vacatures en beperkte carrièrekansen). Cliënten, en/of patiënten, staan in deze sector altijd centraal maar het wordt steeds lastiger dit te organiseren. Buiten de zorgsector zelf zijn de veranderingen omvangrijk en kunnen niet genegeerd worden. Als MT-team van een zorgorganisatie wil je hierop reageren. Echter dat gebeurt niet of in onvoldoende mate. Bestaande bedrijfsstructuren, ‘zwevende’ strategie, betrouwbare managementtheorieën, verouderende producten- en dienstenaanbod en traditionele denkwijzen zijn een – sta in de weg – om veranderprocessen succesvol door te voeren. En zo raak je ook niet de kern(oorzaak) van het daadwerkelijke proble(e)m(en).
Wendbaar organiseren en de Agile mindset

MT-teams zoeken naar manieren om hieraan ‘het hoofd te bieden’ en hun organisatie toekomstvaardig te maken. Design for Care helpt hierbij. Want deze tijd vraagt namelijk om een vernieuwende wijze van analyseren, kritisch denken, versterken probleemoplossend vermogen en om creativiteit. Alleen blijven vertrouwen op deskresearch, Excel-sheets en ‘blauw’ denkwerk is onvoldoende. Daarmee kun je in deze onzekere tijden geen strategische beslissingen meer nemen als MT-team. En met vastomlijnde plannen word je niet flexibel in de uitvoering en daarin zit wel de crux.
Design for Care laat daarom het MT-team kennismaken met de beginselen van wendbaar organiseren en de Agile mindset, waarden en principes. Want daarin geloven wij als Design for Care.

Op een andere manier kijken, ervaren, ontwerpen en testen

Om toekomstvaardig te worden is eerst bewegingsruimte creëren cruciaal. Daarin ga experimenteren met passende tools, werkwijze en de Agile mindset ervaren. Werken vanuit het Agile gedachtegoed is het meest vruchtbaar voor vraagstukken waarin veel ontdekt, bedacht en geleerd moet worden. Hiervoor hebben wij een procesaanpak, genaamd [RETHINK], ontwikkelt, en getoetst in de praktijk. [RETHINK] staat voor het opnieuw nadenken over de zorg dienstverlening. Niet inhoudelijk maar juist op organisatorisch niveau, het ontwerpen van slimmere en snellere processen met technologie daarin ingebed.

Al die projecten zijn in 2018 super-succesvol en mensgericht geïmplementeerd. Opgeleverd als teamprestatie met een wow-factor.

Wat kun je met de Rethink methode?

Bijvoorbeeld het cliëntgericht inrichten en implementeren van een ECD vanuit Agile denken geeft een verfrissende dynamiek. Met resultaten die waarde toevoegen aan het leven van de cliënten, het werkgeluk & het ontdekken van verborgen talenten van de medewerkers. Daarbij ondersteunt het de bedrijfsbelangen van de zorgorganisatie zelf. Niet voor niets luidt onze slogan: Design for Care vernieuwt zorgorganisaties van binnenuit.

Whitepaper wendbare zorgorganisatie

De kenmerken van een wendbare zorgorganisatie zijn: klantgerichter, ontwikkelen vernieuwende producten & diensten en scoren een hogere medewerkers tevredenheid. Lagere kosten, hogere opbrengsten, makkelijker groeien. Voor elk managementteam klinkt dit als muziek in de oren.
Hoe wordt je wendbaarder? Design for Care is volop bezig met een whitepaper. In deze whitepaper laten we zien hoe de [RETHINK] methodiek het transformatieproces in gang zet.

Wij bellen jou.

Laat je contactgegevens achter, dan bellen wij jou zo spoedig mogelijk terug!

13 + 3 =

Of jij belt ons!

Je kunt Minke Thieme, onze VA, elke werkdag tijdens kantooruren bereiken!

+31 (0)6 2044 9786
minke@regelkanjers.nl

Of kom langs!

Design for Care

(bezoekadres)

Maanderpoort 41
6711 AC Ede

Of doe het digitaal!

11 + 15 =

Design for care